Press LAAND – Electrical Landscapes

Listen/Buy Record

John Book on This is Book’s Music – February 2013

For guitar playing that is more adventurous than most, look into the works of Andrea Laino and his latest project as LAAND. Electrical Landscapes (Aut) has Laino playing the guitar as if he was an explorer discovering new land, as far as trying to find a primary source of energy, seeing if it’s safe and knowing that it is, proudly twirls wickedly in and out of it because he knows no one is there to see him. He also uses different items to play the guitar and also amplifies other things that aren’t meant to be amplified. Or at least that’s what I get from hearing it. All of it is improvisational and the deeper you get into hearing these Electrical Landscapes, the more I wanted to hear what he could come up with. I didn’t want the album to stop.

The first part features a three-part movement called “Paesaggio”, where sounds evolve and revolve around the guitar sounding like a guitar, to metallic objects playing the guitar strings, to where what you may be hearing is percussion, the strings playing themselves with metal hands, both, or none. Multitrack recording allows Laino to join himself with himself as himself, and that’s when things get eerie with “Lunatico”, as his guitar tones and sweeping feedback may shock the roots of your teeth, leading to the listener discovering cavities one didn’t know existed.

The second part, said to be a tribute to William S. Burroughs, has him bringing in the Echoplex Digital Pro for a bit of delayed action and reaction, helping to balance things a bit from what happened on the first part of the album. Hearing Burrough’s voice mixed in with Laino’s guitar work may be distant and world’s apart, but could have easily been recorded in the present day. At times, Burrough’s voice sounds like a distorted saxophone when run through effects, and he becomes the jazz musician he may not have intended in being.

While running under 43 minutes, Electrical Landscapes sounds greater than most great works that are close to twice its length. What Laino and LAAND plan on doing next, it is uncertain but I hope it will be as interesting as this brilliant piece of work.

Gianmaria Aprile on Sodapop – March 2013

Si è fatto ormai di tutto su quel magnifico strumento a 6/7/10/12 corde, a cui hanno aggiunto 1/2/3 manici, e a cui sono stati messi microfoni a contatto, pickup nei posti più impensabili, oggetti infilati sopra e sotto le corde e tutto quello che vi possa venire in mente e che volgarmente viene chiamata “chitarra”. E ci prova anche LAAND, ovvero Andrea Laino in solitario, con questo disco fresco di uscita per la AUT records. Laino scava nel suono della chitarra e nelle sue timbriche, realizzando un lavoro che è diviso fondamentalmente in due parti. La prima parte concepita in una sessione di improvvisazione focalizzata sull’esplorazione timbrica nella quale i suoni vengono generati attraverso alcune tecniche non convenzionali e alcuni oggetti. Mentre la seconda parte è liberamente ispirata a Naked Lunch di William Borroughs, utilizzando alcune parti dei readings registrati dallo stesso Burroughs. A mio avviso è proprio nella seconda parte che accadono le cose più interessanti, dando ai cut-up la forza di diventare la parte ritmica e il dialogo per la chitarra che si inserisce in modo naturale tra un loop di voce e l’altro. Un continuo lavoro di panpottaggio aiuta a “muovere” i campioni di voce e gli inserti che si alternano tra noise, silenzi o feedback sospesi tra i vuoti, ma che forse meritavano ancora più attenzione e studio, proprio perchè i più interessanti. Brani brevi, come piccoli frammenti di una storia, come fosse un copia e incolla di scatti fotografici a volte in bianco e nero, altre volte a colori. Un bel lavoro di ricerca, forse non “messo a fuoco” completamente, ma che ha dalla sua parte una freschezza e spontaneità non sempre percepibili in questo tipo di produzione.


Listen/Buy Record